در حال باز کردن...

بهترین وکیل دیه

image

بهترین وکیل دیه کیست؟ بهترین وکیل دیه تصادفات چه کسی است؟ بهترین وکیل دیه قتل را چطور پیدا کنیم؟ قوه قضائیه، هر سال نرخ دیه را با توجه به تورم و شرایط اقتصادی، اعلام می کند. نرخ دیه معمولاً برای پرداخت غرامت فوت، در قتل های غیرعمد و تصادفات به کار می رود. متاسفانه، بر اساس آمار پلیس راهور، میزان تصادفات رانندگی در ایران، بسیار بالا می باشد. اکثر این تصادفات با خسارات جانی و مالی همراه می باشند.

قوانین بیمه ای برای چنین حوادثی، بیمه شخص ثالث را در تمهیدات خود لحاظ کرده می باشد. این بیمه بر اساس نرخ دیه، انواع خسارات جانی و مالی را تعیین و پرداخت می کند. خسارت جانی می تواند، شامل نقص عضو یا حتی فوت فرد باشد. در همین ابتدای امر باید بدانید که، نرخ دیه در تصادفات رانندگی برای زنان و مردان به صورت برابر و یکسان محاسبه می شود.

دیه چیست؟

قاعده ” لاضر و لا ضرار” اسلام، تاثیر زیادی بر حقوق جزایی ایران دارد. به باعث این قاعده، حق هر آسیب جانی و مالی به دیگران، از همه افراد سلب شده می باشد. علیرغم وجود چنین قوانینی، طبیعی بوده که همه افراد هم، مقید به اجرای مقررات نباشند و همیشه خساراتی عمد یا غیرعمد به افراد وارد شود. اما احتمالا می پرسید، موضع مقامات قانونی در قبال چنین خساراتی چیست؟ سوالات زیادی در مورد محاسبه دیه تصادف مطرح می شود. افراد بسیاری در مورد نحوه تعیین نرخ دیه سوال می پرسند. با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

در صورتی که آسیبی به شخص دیگر چه عمدی چه غیر عمدی وارد شود، فرد ملزم به جبران آن خسارت می باشد. در مبحث آسیب های جسمی، مساله قصاص و دیه مطرح می شود. قصاص به مقابله مثل آسیب، در جرایم عمدی تعبیر می شود. به عنوان مثال، در صورتی که کسی عمدا آسیبی به چشم شخص دیگر وارد کرد، شخص مقابل در مورد حق قصاص این آسیب، می تواند، به گوش فرد آسیب بزند. در مواقع جرایم غیرعمدی، بحث دیه مطرح می شود. دیه، جبران خسارت بدنی با پرداخت هزینه مالی می باشد.

ویژگی ساوا اپ، به عنوان بهترین وکیل دیه

  • سالها تجربه در قبول وکالت پرونده های وصول دیه و آمار رضایت بخش موفقیت بودن نتایج حاصله از دید موکلین محترم
  • تسلط وکلای مجرب در این مرکز به قوانین مجازات اسلامی مربوط به دیه و رویه قضایی
  • تحقیق، پژوهش و بررسی حرفه ای پرونده توسط تیم مجرب وکلای شمس و ارائه بهترین راه کارهای موثر و طراحی موثرترین مسیر رسیدگی به پرونده، توسط تفکر جمعی و امکان استفاده از چند وکیل متخصص بشکل همزمان بجای استفاده از یک وکیل

 

انجام انواع قتل که ممکن است منجر به گرفتن دیه شود

یکی از قدیمی ترین ارتکاب های جرم در جوامع انسانی قتل می باشد، از وقتی جوامع انسانی بزرگتر شده، حرص و طمع برای منافع انسانی هم بیشتر شده است. بنابراین برای جلوگیری از ارتکاب این جرم قانون علاوه بر مجازات قصد و نیت خطاکاران این جرم را هم در نظر گرفته اند:

قتل عمد

قتل عمد وقتی محقق می شود که فردی با انجام کاری قصد کشتن شخصی را داشته باشد و یا کاری که انجام داده نوعا کشنده باشد و یا هرچند کارش نوعا کشنده هم نبوده اما با در نظر گرفتن وضعیت مقتول از قبیل پیری یا بیماری یا کودکی نسبت به او کشنده تلقی شود. پس قتل عمد قتلی است که عملی که در مورد مقتول انجام می یابد، آگاهانه بوده و مقصود از آن نیز کشتن وی باشد.

قتل شبه عمد

در این قتل بر عکس قتل عمد قصدی از کشتن و گرفتن حیات هیچ شخصی نیست. اما بر اثر یک اتفاق ناگهانی یا جر و بحثی که بین طرفین پیش می آید منجر به قتل می شود. مثلا در تصادفات رانندگی ممکن است بی احتیاطی راننده (حواس پرت شدن راننده به علت خواب آلودگی و ...) منجر به قتل شود در حالی که راننده قصدی برای کشتن کسی را نداشته است.

قتل خطای محض

در این نوع قتل هدف حیات و یا جسم مقتول برای کشتن نیست، بلکه به خاطر مبادرت در کار یا شئ سبب قتل یا کشتن شخصی می شود. مانند اینکه شخصی در شکار کردن حیوانات هنگام شلیک کردن، گلوله اشتباهی به انسان برخورد کند.

 

ویژگی های قتل غیر عمد در تصادفات

بی احتیاطی راننده در تصادف

به معنای انجام کاری است که بر حسب قانون نباید این کار صورت گیرد مانند عبور راننده از چراغ قرمز که با سرعت بیش از حد خود باعث کشتن یک نفر شود.

بی مبالاتی راننده در تصادف

به معنای انجام کاری است که بر حسب عرف و قانون باید انجام شود. مثل بی مبالاتی یک راننده کامیون نسبت به باری که در کامیون دارد چرا که بارهای که با کامیون حمل می شوند باید به خوبی بسته شوند و تمام ایمنی را در بستن بار رعایت کرده باشند، چون که هر گونه بی احتیاطی باعث می شود که ریزش بار صورت گیرد و این ریزش بار، ممکن است به ماشین های بعدی او صدمه ی جانی و مالی وارد کند.

نداشتن مهارت رانندگی راننده در تصادف

نداشتن مهارت به این معناست که فردِ راننده تبحر و تخصص کافی برای رانندگی پیدا نکرده، و با این بی مهارتی و غیر حرفه ی بودن در رانندگی، باعث ایجاد خسارت جانی و مالی به افراد شود. مانند راننده ی که نه گواهینامه دارد و نه سن قانونی برای رانندگی و نه مهارت و تخصصی کافی برای رانندگی.

رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی توسط راننده

قوانین راهنمایی و رانندگی یک قوانین حاکم است برای راننده ها تا بلکه با این قوانین میزان تصادف و فوت افراد را در اثر تصادفات رانندگی پایین بیاورند. مانند بستن کمربند ایمنی، رعایت حق تقدم در چهارراه ها ی خیابان.

در چه شرایطی بیت المال دیه را پرداخت می کند؟

قانون گذار فرض مرگ و یا فرار جانی را در ماده 435 قانون مجازات اسلامی، مورد اشاره قرار داده و آورده است: «هرگاه در جنایت عمدی، به علت مرگ یا فرار، دسترسی به مرتکب جرم ممکن نباشد با درخواست شاکی یا صاحب حق، دیه جنایت از اموال مرتکب پرداخت می شود و در صورتی که مرتکب، مالی نداشته باشد در خصوص قتل عمد، ولی دم می تواند دیه را از عاقله (نگهدارنده) بگیرد و در صورت نبود عاقله، یا عدم دسترسی به آنها یا عدم تمکن آنها، دیه از بیت المال پرداخت می شود و در غیر قتل، دیه بر بیت المال خواهد بود.

چنانچه پس از اخذ دیه، دسترسی به مرتکب جنایت اعم از قتل یا غیر قتل، ممکن شود در صورتی که اخذ دیه به جهت گذشت از قصاص نباشد، حق قصاص حسب مورد برای ولی دم یا مجنی علیه محفوظ است، لکن باید قبل از قصاص، دیه گرفته شده را برگرداند.»

البته لازم به ذکر است در کلیه پرونده های تصادفات صندوقی به نام صندوق تامین خسارتهای بدنی وجود دارد که این صندوق در صورت عدم وجود بیمه نامه , انقضای مهلت بیمه نامه , و یا فرار مرتکب تصادف و عدم دسترسی به او فقط در پرونده های تصادفی دیه را میپردازد.

در قسامه: چنانچه سوگند خورندگان همگی بر برائت خود سوگند یاد نمایند تحت شرایطی دیه از بیت المال پرداخت می شود.این مقرره در مواد ذیل بیان گشته است.

اشتباه قاضی: مطابق مواد 13 و 458 قانون مجازات اسلامی چنانچه در اجرای مجازات اشتباهی و قصوری رخ دهد در شرایطی این دیه بر عهده بیت المال خواهد بود . ماده 13 قانون مجازات اسلامی اشاره می دارد: (( حکم به مجازات یا اقدامات تامینی و تربیتی و اجرای آن ها حسب مورد نباید از میزان و کیفیتی که در قانون یا حکم دادگاه مشخص شده است تجاوز کند و هر گونه صدمه و خسارتی که از این جهت حاصل شود، درصورتی که از روی عمد و تقصیر باشد حسب مورد موجب مسئولیت کیفری و مدنی است و در غیر این صورت، خسارت از بیت المال جبران می شود)). 

دفاع در مقابل تهاجم دیوانه : مطابق تبصره 3 ماده 156 قانون مجازات اسلامی در صورت تهاجم فرد دیوانه به مدافع مشروع، دیه از بیت المال پرداخت می گردد. تبصره فوق الاشاره بیان می دارد((در موارد دفاع مشروع دیه نیز ساقط است جز درمورد دفاع در مقابل تهاجم دیوانه که دیه از بیت المال پرداخت می شود)).

 

انواع دیه 

پس از تعریف دیه حال به انواع دیه در قانون مجازات اسلامی می پردازیم:

الف) از لحاظ اینکه جنایت بر نفس، اعضاء یا منافع باشد

1- دیه قتل: دیه در مورد قتل زمانی محقق می گردد که به سبب جنایت عمد یا غیر عمد جان فردی گرفته شده باشد. قابل ذکر است که در جنایت عمدی مجازات اصلی قصاص است و دیه زمانی پرداخت می شود که اولیای دم به جای قصاص بر دیه مصالحه نموده باشند. دیه قتل معادل دیه انسان کامل بوده که مطابق بخشنا مه ای که در ابتدای هر سال از سوی قوه قضاییه اعلام می گردد، تعیین می شود. مطابق بخشنامه سال 1401 میزان دیه در ماه های غیر حرام 600 میلیون تومان تعیین گردیده شده است.

2- دیه اعضاء بدن: از انواع دیگر دیه، دیه اعضاء بدن است و آن زمانی محقق می گردد که جنایت بر عضوی از بدن رخ داده باشد. اغلب اعضای بدن دارای میزان دیه مشخص و مقدر می باشند و در غیر اینصورت در خصوص اعضایی که دیه مقدر ندارند، ارش معین خواهد شد.

3- دیه منافع اعضاء: این نوع دیه زمانی قابل پرداخت می باشد که شخصی مرتکب جنایتی بر دیگری شود که به سبب آن قربانی منفعتی که از برخی اعضاء حاصل می شود را از بین می برد.

4- دیه جراحات: نوع دیگری از دیه، مربوط به دیه جراحات است و آن در حالتی است که جانی مرتکب جنایت بر دیگری شود و به موجب آن، جراحتی نظیر خراش بر صورت یا اعضای بدن یا کبودی یا پارگی و … به وجود آید. در این موارد باید دیه جراحات وارده پرداخت گردد که در قانون عناوینی نظیر حارصه، متلاحمه، هاشمه و… دارد.

ب) از لحاظ اینکه مقدار دیه مشخص باشد یا نباشد

  1. دیه مقدر : در حالی که میزان و عدد دیه عضو، با منفعت و یا ….. در قانون مشخص شده باشد به آن دیه مقدر گفته می شود.
  2. دیه غیر مقدر (ارش) : چنانچه میزان دیه عضو یا منفعت و یا …… در قانون مشخص نشده باشد و این امر توسط قاضی با نظر کارشناس رسمی پزشکی قانونی تعیین گردد، به آن دیه غیر مقدر یا ارش گویند.

تغلیظ دیه

این عنوان در مبحث دیه مختص دیه قتل می باشد و در سایر موارد همچون دیه جراحات و صدمات بدنی و منافع تغلیظ دیه وجود ندارد. مطابق ماده 555 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 (( هرگاه رفتار مرتکب و فوت مجنی علیه هر دو در ماه های حرام (( محرم، ذی القعده، ذی الحجه و رجب )) یا در محدوده حرم مکه واقع شود خواه جنایت عمدی خواه غیر عمدی علاوه بر دیه نفس، یک سوم دیه نیز افزوده می گردد. سایر مکان ها و زمان ها ی مقدس و متبرک مشمول حکم تغلیظ دیه نیست)).

تبصره: معیار شروع و پایان ماه های حرام، مغرب شرعی است مانند ماه رجب که از مغرب شرعی آخرین روز ماه جمادی الثانی، شروع و با مغرب شرعی آخرین روز ماه رجب به پایان میرسد.

همچنین مطابق ماده 556 قانون مجازات اسلامی (( در حکم تغلیظ فرقی میان بالغ و غیر بالغ، زن و مرد و مسلمان و غیرمسلمان نیست. سقط جنین نیز پس از پیدایش روح مشمول حکم تغلیظ می شود. تغلیظ دیه در مواردی که عاقله یا بیت المال پرداخت کننده دیه باشد نیز جاری است. در قتل عمومی به علت عدم امکان قصاص یا عدم جواز آن دیه پرداخت می شود نیز این حکم جاری است)).

مطابق ماده 557 نیز (( تغلیظ دیه مخصوص قتل نفس است و در جنایت بر اعضاء و منافع جاری نیست)) حال نظر به مطالب مطروحه باید دید تغلیظ دیه چه تاثیری در میزان دیه دارد. مطابق انتهای ماده 555 قانون مجازات اسلامی در صورت حصول شرایط تحقق تغلیظ دیه، به میزان یک سوم به دیه اصلی افزوده می شود. با توجه به این که میزان دیه برای سال 1401 مطابق بخش نامه قوه قضائیه مبلغ 600 میلیون تومان در ماه های غیر حرام تعیین شده است، میزان دیه در شرایط تغلیظ و در ماه های حرام مبلغ 800 میلیون تومان می باشد.

بهترین وکیل دیه ساوا اپ

موسسه حقوقی وکلای ساوا اپ با بهرمندی و همکاری تعدادی از بهترین وکلای پایه یک دادگستری که تخصصاً در موضوع دیه و دعاوی مربوط به آن فعالیت می نمایند با تجربه بیش از یک دهه توانسته همراه مناسبی برای موکلین خویش بوده و رضایتمندی ایشان را فراهم نماید.در موسسه حقو.قی وکلای ساوا اپ دعاوی به صورت تخصصی و بسته به تخصص هر وکیل ارجاع می گردد . از مهمترین دعاوی مطروحه در دادگستری دعاوی کیفری می باشد .

دعاوی کیفری در موسسه حقوقی وکلای ساوا اپ به وکلای پایه یک دادگستری که تخصص و گرایش رشته دانشگاهی آنان رشته حقوق جزا و جرم شناسی می باشد ارجاع می گردد . از مهمترین دعاوی کیفری می توان به دعاوی ضرب و جرح عمدی و غیر عمدی و قتل عمد و غیر عمد اشاره کرد که حسب مورد علاوه بر مجازات های قانونی دادگاه بر اساس نظریه پزشکی قانونی دیه تعیین می نماید . در موسسه حقوقی وکلای ساوا اپ بهترین وکیل دیه پایه یک دادگستری و متخصص در گرایش رشته حقوق جزا و جرم شناسی می باشد حضور و همکاری مستمر دارد و با ارائه مشاوره تخصصی و قبول وکالت از موکلین خود از حقوق آنان حمایت و از تضییع حقوق آنان جلوگیری می نمایند .

تعیین نرخ دیه به وسیله قوه قضاییه

یکی از با اهمیت ترین مجازات جرایم در قانون جزایی، دیه می باشد. براساس ماده 488 قانون مجازات اسلامی، ” دیه، مقدار مال مشخص بوده که شرع اسلام، برای جبران جنایات غیرعمدی، شبه عمد، خطای محض و جنایت عمدی (در صورتی که قاضی اجرای حکم قصاص را عملی نداند) و نقص عضو تعیین می کند.” دیه به دوسته زیر تعلق می گیرد:

  • جرم های عمدی که به دلایل قانونی از حکم قصاص برای آن ها استفاده نمی شود.
  • دیگر جرم های غیرعمد مثل ضرب و شتم.

در صورتی که در شرع، میزان جبران خسارت تعیین شده باشد، دیه نامیده می شود؛ در صورتی که این مقدار خسارت پرداختی، تعیین نشده باشد از اصطلاح ” ارش” استفاده می شود.

ارش چیست و چه ارتباطی به دیه دارد؟

براساس ماده 449، در قانون مجازات اسلامی، ارش، یکی از تقسیم بندی های دیه و همان دیه غیرمقدر می باشد. ارش را دیه ای می گویند، که مقدار آن در قانون اسلام، تعیین نشده باشد. به عبارتی بر اساس ماده 17 قانون مجازات اسلامی، دیه به دو نوع مقدر و غیرمقدر تقسیم می شود.

  • دیه مقدر: دیه ای بوده که میزان آن در شرع تعیین شده باشد.
  • دیه غیرمقدر: دیه ای بوده که میزان آن در شرع تعیین نشده و به وسیله قاضی دادگاه تعیین می شود.

با توجه مواردی که در بالا ذکر شد، حال باید ببینیم میزان ارش را چگونه تعیین می کنند؟ دادگاه و مقام قضایی با توجه به موارد زیر میزان ارش را تعیین می کند:

  • نوع جرایم و تاثیر آن بر فرد آسیب دیده
  • میزان خسارت
  • نرخ دیه
  • گزارش کارشناس

فرق ارش و دیه

در ادامه تفاوت های میان ارش و دیه را با هم بررسی می کنیم:

  • اولین تفاوت در نحوه تعیین میزان ارش و دیه می باشد. میزان دیه را شارع مقدس، تعیین می کند. اما ارش بر اساس مقررات قانونی و به وسیله قاضی دادگاه تعیین می شود.
  • همینطور با توجه به ماده 548 قانون مجازات اسلامی، میزان و مقدار ارش یک جنایت در اعضا و منافع، بیشتر از دیه آن عضو و منفعت نخواهد بود.
  • در محاسبه دیه برای زن و مرد، دیه مرد، دو برابر دیه زن می باشد. اما با توجه به ماده 562 قانون مجازات اسلامی برای پرداخت ارش، تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد.

انواع دیه چیست؟

دیه در شرایط مختلف، دارای انواع گوناگونی می باشد. میزان دیه را براساس نوع آسیب وارده به انسان به انواع زیر تقسیم کرده اند:

  • دیه جان: آسیبی که با قصد و اختیار وارد می شود. بنا بر حکم شرع، این امر باعث حق قصاص، برای آسیب دیده خواهد شد. فرد آسیب دیده می تواند، از قصاص چشم پوشی کرده و دیه دریافت کند.
  • دیه مقدر: مقدار آن در شرع معلوم است، دیه یک چشم نصف دیه کامل است، دیه یک انگشت، عشر دیه و یا دیه یک بند از انگشت، بسته به دو بندی یا سه بندی بودن انگشت، نصف یا ثلث از عشر دیه کامل می باشد. پس در این خصوص، دادگاه نیازی نمی بیند، که با قرار کارشناسی از صاحبان فن و متخصصین امر که غالبا پزشک قانونی است، تقاضای ارزیابی مقدار آن را بخواهد و به راحتی تشخیص می دهد، دیه مقدر چند درصد می باشد.
  • دیه قتل: این دیه به وسیله قوه قضاییه تعیین شده و دیه کامل انسان می باشد. پس در صورتی که فردی مرتکب به قتل شود، ملزم به پرداخت دیه کامل به خانواده مقتول می باشد. در قتل نفس، دیه زن و مرد با هم تفاوت دارد و این تفاوت در قوانین جزایی ایران می باشد.
  • دیه شبه عمد: فرد مجرم، قصد ارتکاب جرم منجر به آسیب دارد، ولی قصد او ارتکاب خود جنایت نیست. به عنوان مثال برای ادب کردن، فردی را کتک بزنیم ولی در اثر این کتک زدن، فرد جان خود را از دست دهد.
  • خطای محض: نه قصد جنایت وجود دارد و نه انجام کار منجر به آن خسارت شده می باشد. به عنوان مثال، هنگام بازی افراد، توپ، شیشه پنجره خانه ای را بشکند و محکم به سر فرد حاضر در آن خانه خورده و باعث مرگ او شود.
  • دیه جنین در تصادف
  • دیه منافع اعضا: دیه منافع اعضا برای زمانی بوده که، حواس افراد آسیب می بیند. مثلا؛ امکان دارد در نزاعی، گوش فرد آسیب نبیند، اما شنوایی آن از دست برود، در این حالت فرد مجرم، باید دیه منافع را بپردازد. دیه منافع اعضا به حواسی مثل بینایی، عقل، بویایی، شنوایی و مواردی از این دست، تعلق می گیرد.
  • دیه اعضای بدن: این دیه به این صورت تعیین می شود، که در صورتی که فردی به صورت عمدی یا غیرعمدی به فردی آسیب وارد کند، ملزم به پرداخت دیه آسیب می باشد. مثلا در صورتی که یک عضو که فقط همان یکی از آن وجود دارد، آسیب ببیند، فرد باید دیه کامل و اگر مثلا یک چشم آسیب ببیند، باید نصف دیه را بپردازد.

طبق تعریف دیه که در بالا اشاره کردیم، در صورتی که جرایم غیرعمدی با آسیب به جان، اعضای بدن و نقص عضو همراه باشند، با دیه مشخص جبران خواهد شد. مقدار دیه را شرع تعیین می کند. فرد بزهکار، مجرم یا ورثه او باید این میزان دیه تعیین را، به طرف مقابل بپردازند. حال که با مفهوم دیه و انواع آن آشنا شدیم، شاید بپرسید: قیمت دیه انسان چگونه محاسبه می شود؟

مبلغ دیه چگونه تعیین می شود؟

در هنگام ایجاد حوادث رانندگی و تصادفات، پزشک قانونی میزان صدمات وارد به فرد را به دادگاه اعلام می کند. سپس دادگاه با توجه به نرخ دیه، در آن سال و میزان آسیب های وارد شده به فرد، میزان خسارت جانی را تعیین خواهد کرد. یعنی میزان دیه پرداختی، به وسیله قانون مجازات کشور تعیین می شود. البته برای بسیاری از جرایم هم دیه، تعیینی تعیین نکرده اند، برای همین دیه، برای این جرایم به وسیله گواهی پزشک قانونی تعیین می شود.

نرخ دیه، امری مادی محسوب می شود. مثل هر امر مادی و مالی دیگری، نرخ و میزان دیه برای مجرم و مقصر حوادث از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. به علاوه میزان دیه هر سال، نسبت به سال قبل تغییر خواهد کرد. علت این تغییر نرخ دیه را می توان، در نرخ تورم ایران یافت. با توجه به نرخ فزاینده تورم، هر سال قیمت دیه رشد می کند.

هر ساله بعد از اعلام درصد تورم از سوی بانک مرکزی، قوه قضاییه نرخ دیه کامل انسان را تعیین می کند. سپس این نرخ دیه معین، به ارگان ها و افراد اطلاع رسانی خواهد شد. طبق قانون مجازات اسلامی، مبلغ دیه کامل انسان، معادل نرخ روز 100 شتر سالم، خواهد بود. البته معیارهای جامعه امروزی هم در تعیین مبلغ دیه دخیل می باشند. البته به هر حال؛ باید قیمت روز دیه را در نظر گرفت.

چگونه مبلغ دیه در ماه های حرام محاسبه خواهد شد؟

محاسبه نرخ دیه، در ماه های حرام و غیرحرام متفاوت خواهد بود. احتمالا می پرسید؛ در صورتی که رفتار مجرمانه و آسیب بدنی مثلا؛ تصادف رانندگی و خسارت جانی در ماه حرام یا در محدوده مکانی مکه صورت گیرد، قیمت دیه چگونه محاسبه می شود ؟ باید بدانید در این شرایط، یک سوم از مبلغ دیه، به مبلغ کامل دیه در ماه های غیرحرام، افزوده می شود.

در صورتی که کسی در ماه عادی صدمه ببیند ولی در ماه حرام فوت شود، میزان دیه عادی بدون افزایش سهم 1/3 ماه حرام پرداخت می شود. ولی در صورتی که هر دوی آسیب و فوت در ماه حرام صورت گیرد، دیه تشدید شده و مطابق نرخ ماه حرام پرداخت خواهد شد. حال ببینیم که نرخ دیه کامل چقدر است؟ جدول قیمت دیه چگونه خواهد بود؟

شاید برایتان سوال باشد، که ماه های حرام شامل چه ماه هایی می باشند؟ ماه های حرام شامل ذی القعده (1 تا 29 خرداد)، ذی الحجه (30 خرداد تا 28 تیر)، محرم (29 تیر تا 26 مرداد) و رجب (24 دی تا 22 بهمن) بوده و دیه در این ماه ها، به میزان یک سوم مبلغ کل، افزایش می یابد. مثلا مبلغ 300 میلیون تومان به دیه کامل در ماه های حرام اضافه خواهد شد.

نرخ دیه 1402 مصوب قوه قضاییه

مبلغ نرخ دیه در 24 اسفند 1401 اعلام شد. مبلغ دیه سال 1402 در ماه حرام برابر با یک میلیارد و 200 میلیون تومان و برای ماه غیرحرام 900 میلیون تومان اعلام شده می باشد. دیه انسان کامل ، نسبت به سال 1401، با افزایش 33 درصدی همراه بود. مبلغ دیه در تعیین حق بیمه پایه، بعضی بیمه ها، نظیر بیمه شخص ثالث مد نظر قرار می گیرد.

مقایسه نرخ دیه در سال های 1389 تا 1402

همان طور که گفتیم مبلغ دیه در سال های مختلف یکسان نیست. برای این که دید بهتری به این موضوع داشته باشید، در جدول زیر نرخ دیه را در سال های اخیر برای شما آورده ایم.

سال مبلغ دیه در ماه های غیر حرام مبلغ دیه در ماه های حرام
1389 45 میلیون تومان 60 میلیون تومان
1390 67 میلیون تومان 90 میلیون تومان
1391 94 میلیون تومان 125.3 میلیون تومان
1392 113 میلیون تومان 150.6 میلیون تومان
1393 150 میلیون تومان 200 میلیون تومان
1394 165 میلیون تومان 220 میلیون تومان
1395 190 میلیون تومان 253 میلیون تومان
1396 210 میلیون تومان 280 میلیون تومان
1397 231 میلیون تومان 308 میلیون تومان
1398 270 میلیون تومان 360 میلیون تومان
1399 330 میلیون تومان 440 میلیون تومان
1400 480 میلیون تومان 640 میلیون تومان
1401 600 میلیون تومان 800 میلیون تومان
1402 900 میلیون تومان 1 میلیارد و 200 تومان

بر اساس ماده 10 قانون بیمه اجباری مصوب در سال 1395 درباره حوادث رانندگی، شرکت بیمه گر موظف است، مبلغ دیه تصادف منجر به فوت و جرح را بدون در نظر گرفتن جنسیت و دین به زیان دیدگان بپردازد. به عبارتی دیه زن و مرد در این شرایط یکسان می باشد.

جدول نرخ دیه 1402

جدول میزان دیه سال 1402 به صورت کامل در ادامه آورده شده است:

دیه شکستگی استخوان دست که مطلوب التیام یابد 90 میلیون تومان
دیه شکستگی نازک نی و درشت نی استخوان پا هر کدام 90 میلیون تومان
دیه شکستگی بینی 87 میلیون تومان
دیه شکستگی ترقوه 35 میلیون تومان
دیه شکستگی جمجمه سر در حد هاشمه 60 میلیون تومان
دیه زخم شدگی در حد حارصه 9 میلیون تومان
دیه زخم شدگی در حد دامیه 12 میلیون تومان
دیه دندان های پیشین که کامل ساقط شوند 45 میلیون تومان
دیه دندان های پشتی که کامل ساقط شوند 18 میلیون و 750 هزار تومان
دیه یک دست 450 میلیون تومان
دیه یک پا 450 میلیون تومان
دیه شکستگی دنده های محیط بر قلب 22میلیون و 500 هزار تومان
دیه خردشدگی استخوان مطلوب التیام یافته 150 میلیون تومان

معمولا هنگام محاسبه دیه، دادگاه مبلغ را به شکل درصدی از دیه کامل انسان تعیین می کند و آن را با توجه به نرخ دیه در آن سال مورد محاسبه قرار می دهد. همان طور که گفتیم، برای محاسبه دیه عوامل متفاوتی را در نظر می گیرند. براساس قانون دیه هر قسمت از بدن انسان دارای مقدار تعیینی دیه می باشد. دیه شامل دیه قتل، منافع اعضا، جراحت و از بین بردن عضو می باشد. در دیه قتل شخص باید دیه کامل را بپردازد. در محاسبه دیه منافع اعضا در نظر می گیرند، که چه منفعتی از عضو ساقط شده می باشد. 

محاسبه انواع دیه و ارش جراحت های وارد شده به سر و صورت بر اساس قانون مجازات اسلامی

در جدول زیر درصد دیه برای بعضی از انواع جراحت را برای شما ذکر می کنیم.

نوع آسیب درصد دیه بر اساس قانون
حارصه خراش پوست در حالتی که خون جاری نشود (یک صدم دیه کامل)
دامیه جراحت سطحی و بریدگی گوشت همراه با خون ریزی (دو صدم دیه کامل)
متلاحمه بریدگی عمیق گوشت در حالتی که به استخوان نرسد (سه صدم دیه کامل)
سمحاق جراحتی که به پوست روی استخوان برسد (چهار صدم دیه کامل)
موضحه جراحتی که باعث نمایان شدن استخوان شود (پنج صدم دیه کامل)
هاشمه شکستگی استخوان بدون جراحت (10 صدم دیه کامل)
منقله جراحتی که درمان آن به وسیله جا به جا کردن استخوان صورت پذیرد ( 15 صدم دیه کامل)
مامومه جراحتی که به کیسه مغز برسد ( یک سوم دیه کامل)
دامغه پارگی کیسه مغز که علاوه بر دیه شکستگی سر، ارش پاره شدن کیسه مغز را هم شامل می شود.

جدول محاسبه آسیب ها و جراحت های وارد شده به بدن

در مورد انواع دیه و ارش جراحت هایی که به بدن وارد می شود، باید بدانید که به آن، به اندازه نصف جراحات وارد شده، به سر و صورت، دیه تعلق می گیرد. ارش و جراحت های وارد شده به بدن، به شکل زیر محاسبه می شود.

نوع آسیب درصد محاسبه دیه
حارصه خراش پوست در حالتی که خون جاری نشود (0.05 دیه کامل)
دامیه پارگی کیسه مغز که علاوه بر دیه شکستگی سر، ارش پاره شدن کیسه مغز را هم شامل می شود. (0.01 دیه کامل)
متلاحمه بریدگی عمیق گوشت در حالتی که به استخوان نرسد (1.5 صدم دیه کامل)
سمحاق جراحتی که به پوست روی استخوان برسد (دو صدم دیه کامل)

نحوه محاسبه درصد دیه بر اساس قانون مجازات اسلامی

برای محاسبه درصد دیه لازم بوده که، هم در مورد نرخ دیه در هر سال و هم در مورد ماه های حرام یا عادی، اطلاعاتی داشته باشیم. اهمیت این موضوع در این است، که درصد دیه با توجه به نرخ دیه، در سال تعیین می شود. مثلا در صورتی که بر اساس حکم قاضی دادگاه برای جراحت به وجود آمده، ده درصد از میزان دیه کامل را تعیین کنند، این ده درصد با توجه به نرخ دیه کامل مورد محاسبه قرار می گیرد و ده درصد آن مبلغی برابر با، 90 میلیون تومان می شود.

نحوه محاسبه دیه در پزشک قانونی

قوه قضاییه هر سال با توجه به شاخص های اقتصادی، دیه را محاسبه می کند. همان طور که گفتیم، براساس قوانین فقهی دیه کامل یک انسان صد شتر، تعیین شده می باشد. قوه قضاییه معادل آن را هر سال محاسبه و اعلام می کند. محاسبه دیه جراحت با توجه به میزان صدمه مثل خراش، کبودی، سیاهی، جراحت همراه خونریزی و شکافته شدن گوشت و موارد این چنینی، تعیین می شود. براساس ماده 709 قانون مجازات اسلامی و با استناد به آن می توان، دیه جراحت را دریافت کرد. اگر عضوی از بدن به صورت کامل از بین برود، دیه کامل به آن تعلق می گیرد.

افزایش نرخ دیه 1402 و تاثیر آن بر جبران خسارات بیمه اتومبیل

خسارات جانی بیمه شخص ثالث، متناسب با مبلغ دیه کامل یک فرد مسلمان، محاسبه می شود. حداقل تعهدات مالی بیمه شخص ثالث هم، با در نظر گرفتن 2٫5 درصد مبلغ دیه در ماه حرام تعیین می شود. نرخ دیه برای خودروهای نامتعارف در قوانین بیمه شخص ثالث از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. چون تعریف خودروهای نامتعارف به نرخ دیه وابسته است: خودروهای غیرمتعارف به خودروهایی گفته می شود؛ که قیمتشان بیشتر از نصف مبلغ دیه در ماه حرام آن سال باشد.

خسارت این نوع خودروها بر اساس قاعده نسبی محاسبه خواهد شد. به عنوان مثال خودروی نامتعارف درسال 1402 به ماشین هایی گفته می شوود که نرخ بالای 600 میلیون تومان دارد. خودروهای کمتر از 600 میلیون تومان، به عنوان خودروی متعارف شناخته خواهند شد. در صورت ایجاد حوادثی که تنها به خسارت مالی منجر شوند، با توجه به شرایط زیر ، نیازی به کروکی پلیس و گزارش راهنمایی و رانندگی نیست:

  1. عدم ایجاد خسارت جانی
  2. خسارت مالی کمتر از حداقل نرخ خسارت مالی: 30 میلیون
  3. مقصر و آسیب دیده حادثه رانندگی هر دو دارای گواهینامه رانندگی متناسب با وسیله نقلیه باشند.

تاثیر نرخ دیه بر بیمه نامه ها شخص ثالث

نرخ پایه بیمه شخص ثالث هم منوط به نرخ دیه انسان کامل می باشد. پس، در صورتی که اجبار قانونی بیمه شخص ثالث را نادیده بگیریم، با رشد 33 درصدی نرخ دیه ، تعداد بالایی از افراد در خرید این بیمه با توجه به نرخ بالای آن، به مشکل برمی خورند. این امر، بیمه گریزی و ناامنی روحی رانندگان را باعث می شود. در نهایت عدم آسودگی خیال رانندگان خودرو و موتورسیکلت باعث افزایش آمار تصادفات رانندگی می شود.

همه دارندگان وسایل نقلیه زمینی، از قبیل موتورسیکلت و خودرو الزام قانونی به تهیه بیمه شخص ثالث دارند. این بیمه نامه، خسارات جانی و مالی شخص ثالث را در صورت ایجاد حوادث جبران خواهد کرد. شرکت های بیمه نرخ بیمه شخص ثالث موتور و نرخ شخص ثالث خودرو را برحسب، نرخ پایه بیمه شخص ثالث، تعیین می کنند.


وکیل دیه تصادفات
مشاوره دیه رایگان
هزینه وکیل برای گرفتن دیه
محاسبه دیه
جدول محاسبه دیه ۱۴۰۲
پرداخت آنلاین دیه
محاسبه دیه تصادف
محاسبه درصد دیه کامل
 

چگونه کار خود را به بهترین وکیل دیه تصادفات بسپاریم؟

بهترین وکلا برای شما کسانی هستند که در دیه تصادفات تخصص دارند.

برای انتخاب بهترین وکیل برای شما، ساوا اپ شرایطی از جمله

  • رزومه و قیمت پیشنهادی از چند وکیل
  • هزینه مشاوره اولیه
  • امتیاز سایر کاربران به وکلا
  • پیشنهاد متنی از چند وکیل متخصص کار خود

 

 

دسته‌ها: مقالات
برچسب‌ها: بهترین وکیل دیه