در حال باز کردن...

مجازات شکایت دروغ

image

برای شکایت از دادگاه (شکایت از قاضی) چه باید کرد؟

 

در صورتی که پس از مطالعه این مطلب همچنان پرسش‌های شما باقی مانده باشد، می‌توانید با ما تماس بگیرید و از مشاوره حقوقی آنلاین رایگان بهره‌مند شوید.

 

مجازات شکایت دروغ چیست؟

شکایت دروغ و بی‌پایه و اساس به طور کلی جرم نیست، اما اگر شکایت کیفری مطرح شده باشد و اتهامی به شخص از سوی شاکی مطرح شده باشد، در صورت رد شدن ادعای ایشان توسط دادگاه، طرف مقابل می‌تواند بابت اعاده حیثیت از ایشان شکایت کند. قوه قضاییه برای جلوگیری از وقوع موارد اینچنینی، اقدام به دریافت هزینه دادرسی و هزینه ثبت شکایت و دیگر موارد کرده تا جلوی بسیاری از شکایات دروغ و بی‌اساس گرفته شود. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید از مشاوره حقوقی آنلاین استفاده کنید.

 

 

 

اتهام گزارش خلاف واقع مطابق با ماده 540 قانون مجازات اسلامی

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا رکن مادی آن باید لزوماً فعل مادی مثبت باشد یا ترک فعل را هم شامل می‌شود؟ و سوال دیگر این که آیا گزارش ندادن جرم و تخلف کارکنان و کارمندان به وسیله مدیر با توجه به ماده 540 قانون مجازات اسلامی جرم شمرده می‌شود؟

 

مجازات شکایت دروغ چیست؟

گزارش خلاف واقع ماهیتاً مصداق جعل نیست، بلکه در حکم و منزله جعل از نوع مفادی و معنوی است. زیرا در فصل جعل و تزویر در کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی هم این مبحث بیان شده، اما در متن مواد مربوط به جعل معنوی نیامده بلکه به موجب مواد 539 و 540 احکام عام آن به نحو مجزا مقرر شده یا این که در قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح مصوب 1382 با عنوان و فصل مستقلی؛ فصل پنجم؛ و جرم جعل و تزویر در ذیل فصل دهم آن قانون تقنین شده‌اند.

اگرچه جعل معنوی با ترک فعل تحقق‌پذیر است، لیکن به باور ما مستند به قراین و سایر احکام مشابه قانونی، عنصر مادی بزه گزارش خلاف واقع صرفاً در فعل مثبت مادی محصور است.

 

حکم ماده 540 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی

حکم ماده 540 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی کامل‌کننده ماده 539 همان قانون است با در نظر گرفتن این نکته که حکم ماده 539 به فعل مثبت معطوف است و به ترک فعل اشاره‌ای نشده. جرم تصدیق خلاف واقع با جرم شهادت دروغ از نظر ماهیتی با هم اختلاف ندارند و با توجه به حکم ماده 650 قانون فوق، ادای شهادت دروغ جرم است اما پنهان کردن یا خودداری از شهادت کلاً یا جزئاً جرم نیست. حکم مشابه ماده 267 قانون تجارت مصوب 1247/12/24 منحصر به فعل مثبت است. اگر بازرس در گزارش‌های خود اطلاعات خلاف واقع بدهد و یا این گونه اطلاعات را تصدیق کند، به حبس سه ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

 

ماده 37 قانون کارشناسان رسمی مصوب 1381

در ماده 37 قانون کارشناسان رسمی مصوب 1381، عبارت‌های گزارش خلاف واقع و عدم ذکر تمام ماوقع را قانون‌گذار به صورت مستقل و جدا و غیرمترادف به کار برده اگرچه که هر دو را در حکم جعل در سند رسمی معرفی و بیان کرده است. قانون‌گذار در ماده 78 قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح میان عبارت‌های گزارش خلاف واقع و کتمان حقایق و ارائه گزارش ناقص و عدم گزارش جرایم ارتکابی کارکنان تحت امر تفاوت از نوع مفهومی قائل نشده است. همچنین، در ماده 55 قانون حمایت خانواده تصویب شده در سال 1391، عبارات گواهی خلاف واقع و خودداری از صدور گواهی را متفاوت و جداگانه بیان کرده است.

 

بند ج ماده 2 قانون جرایم، تخلفات و مجازات‌های مربوط به اسناد سجلی و شناسنامه مصوب 1370

بند ج ماده 2 قانون جرایم، تخلفات و مجازات‌های مربوط به اسناد سجلی و شناسنامه مصوب 1370 محمول بر فعل مثبت است.

 

جمع‌بندی

جرم شکایت خلاف واقع و نحوه مجازات آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره حقوقی، می‌توانید از وکیل آنلاین رایگان، مشاوره وکیل، مشاوره حقوقی آنلاین و مشاوره با وکیل استفاده کنید. همچنین، در صورت نیاز، شماره وکیل رایگان و شماره وکیل تلفنی نیز در دسترس است تا بتوانید از مشاوره تلفنی وکیل و مشاوره آنلاین وکیل بهره‌مند شوید.

 

آیا خانم می‌تواند مهریه خود را از پدر شوهرش بگیرد؟ [مشاوره حقوقی آنلاین] [وکیل آنلاین رایگان]

مطالب مفید:

 

خلع ید و جنبه‌های حقوقی آن

فروش مال غیر و پیامدهای قانونی آن در ایران

انواع سندهای ملکی و کاربردهای آن‌ها

آیا می‌توان به خاطر طلبی که از کسی داریم، مالی از او توقیف کرد؟

مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی: راهنمای کامل برای دستیابی به مشاوره حقوقی فوری

شرایط تغییر سن در شناسنامه: راهنمای حقوقی

گرفتن شناسنامه برای اتباع بیگانه در ایران | مشاوره با وکیل رایگان

۷ تا از مهمترین فعالیت‌هایی که معافیت مالیاتی دارند | تاریخ به روز رسانی ۱۴۰۳/۰۵/۱۰

مراحل طلاق توافقی [ وکیل آنلاین رایگان، مشاوره با وکیل، مشاوره حقوقی آنلاین ]

آیا وکیل میتواند کارهای اعزام به خدمت سربازی شخصی را در مرحله اولیه انجام بدهد؟

 

 

دسته‌ها: مقالات