در حال باز کردن...

مراحل شکایت از دکتر زیبایی - برای شکایت از پزشک کجا برم؟

image

 

برای شکایت از پزشک زیبایی چه باید کرد؟


برای شکایت از پزشک کجا برم؟ در حال حاضر، برای شکایت از دکتر زیبایی که مرتکب تخلف شده است، مراجع قضایی و غیرقضایی مانند دادسرای عمومی و سازمان نظام پزشکی وجود دارد. کسی که عمل زیبایی انجام داده است، می‌تواند به استناد قانون مسئولیت مدنی و با توجه به خسارات معنوی، در دادگاه عمومی و حقوقی حضور یافته و با طرح دادخواست، خسارات وارد شده را از پزشک مطالبه کند. 

 

 

مسئولیت حقوقی دکتر جراحی زیبایی
مطابق با بند ج ماده 158 قانون مجازات اسلامی، انجام عمل جراحی زیبایی اگر با رضایت شخص انجام گیرد، جرم نیست. اما پزشک باید در انجام عمل جراحی مطابق با اصول بهداشتی، فنی و علمی اقدام کند. اگر پزشک در انجام عمل جراحی مرتکب تقصیر شود، از نظر قانون مجازات اسلامی ضامن است. این مسئولیت شامل پرداخت دیه جراحت، یا فوت و همچنین تحمل مجازات تعزیری در مواردی که جرایمی مانند قتل شبه عمد رخ دهد.

 

نحوه شکایت از پزشک زیبایی
اگر در فرایند انجام عمل زیبایی، پزشک مرتکب جرم عمومی شود، تحقیقات مقدماتی در دادسرای عمومی و انقلاب انجام می‌شود. مثلاً اگر پزشک به دلیل غفلت یا بی احتیاطی مطابق با قانون مقصر شناخته شود، ممکن است به ارتکاب جرایم قانونی مورد پیگرد قرار گیرد. برای شکایت از دکتر زیبایی به اتهام ارتکاب جرم، باید به دادسرای عمومی و انقلاب مراجعه کرد. دادستان و مقامات قضایی پس از بررسی موضوع و انجام تحقیقات مقدماتی، اگر ارتکاب جرم توسط پزشک محرز شود، پرونده را به دادگاه کیفری صالح ارسال می‌کنند.

 

شکایت از دکتر زیبایی برای عدم ایجاد نتیجه دلخواه
یکی از دلایل شکایت از دکتر زیبایی ممکن است عدم رسیدن به نتیجه دلخواه باشد. پزشک مکلف است با رعایت مقررات قانونی و با کسب رضایت بیمار، عمل جراحی را انجام دهد، ولی تضمینی برای نتیجه عمل وجود ندارد. اگر در دادگاه عمومی ثابت شود که پزشک در انجام عمل جراحی مرتکب تقصیر شده است، باید از عهده پرداخت خسارات وارد شده به بیمار برآید.

 

مسئولیت مالی پزشک
اگر پزشک به علت ارتکاب عمدی جرم یا تقصیر محکوم شود، بخشی از ضمانت اجرای عمل پزشک، پرداخت خسارات به بیمار است. بر اساس قانون مجازات اسلامی، دیه یکی از انواع مجازات‌های مالی و شرعی است که در موارد ارتکاب جنایت غیرعمدی توسط پزشک به بزه دیده پرداخت می‌شود.

 

مراحل شکایت از دکتر زیبایی در سازمان نظام پزشکی
یکی از مراجع اداری برای شکایت از دکتر زیبایی، سازمان نظام پزشکی است. مطابق با قانون نظام پزشکی، در موارد تخلفات صنفی پزشکان، سازمان نظام پزشکی به این موضوع رسیدگی می‌کند. هیات رسیدگی به تخلفات پزشکان در سازمان نظام پزشکی می‌تواند مجازات‌های انتظامی مانند تعلیق پروانه پزشکی یا ابطال آن را صادر کند. نسبت به آرای صادره توسط سازمان نظام پزشکی می‌توان در شعب دیوان عدالت اداری اعتراض کرد.

 

نکات حقوقی در خصوص شکایت از دکتر زیبایی
پیش از انجام عمل زیبایی، پزشک معمولاً رضایت‌نامه‌ای از مراجعه کننده یا سرپرست قانونی او مبنی بر برائت ذمه خود در صورت وقوع عارضه جانی و جسمی اخذ می‌کند. اگرچه این رضایت‌نامه پزشک را از مسئولیت محض مبری نمی‌کند و در صورت اثبات تقصیر در دادگاه، پزشک مکلف به جبران خسارات خواهد بود.

 

وکیل برای شکایت از دکتر زیبایی
برای شکایت از دکتر زیبایی می‌توان به وکلای دادگستری وکالت داد. وکیل می‌تواند به نمایندگی از بزه دیده در مراجع قضایی حضور یافته و بر علیه پزشک شکایت حقوقی، کیفری یا انتظامی طرح کند. علاوه بر طرح شکایت، وکیل می‌تواند دلایل و مستندات مورد نیاز برای اثبات تخلف پزشک را ارائه و در دادگاه حضور یافته و اظهارات خود را بیان کند.

 

منابع:


- مشاوره با وکیل: مشاوره وکیل آنلاین
- شماره وکیل رایگان: شماره وکیل تلفنی
- مشاوره حقوقی آنلاین: مشاوره حقوقی آنلاین

 

دسته‌ها: مقالات