در حال باز کردن...

برای شکایت از دادگاه (شکایت از قاضی) چه باید کرد؟

image

تاریخ آپدیت: 

خورشیدی

۱۴۰۳/۰۵/۰۶

شنبه - ۶ مرداد ۱۴۰۳

 

 

ایا بازداشت موقت سابقه محسوب می شود؟

مراحل شکایت از دادگاه چیست؟

برای شکایت از دادگاه و قضات، می‌توانید از طریق دادسرای انتظامی قضات اقدام کنید. در این مقاله، مراحل و نحوه شکایت از قاضی، به همراه مدارک لازم، توضیح داده شده است. یکی از مهم‌ترین مراحل رسیدگی و صدور رأی در مراجع قضایی، بررسی پرونده توسط قضات است. اگرچه بر اساس قانون، قضات باید واجد صلاحیت بوده و شرایط مهمی را احراز نمایند، اما ممکن است در حین رسیدگی به پرونده و صدور رأی، خطا و لغزش‌هایی از آنان سر بزند.

 

مراحل شکایت از قاضی در دادسرای انتظامی قضات

اگر به علت تقصیر یا اشتباه قاضی، ضرر مادی یا معنوی به شما وارد شود، می‌توانید اقدام به شکایت کنید. بر اساس اصل 171 قانون اساسی، اگر به علت تقصیر و یا اشتباه قاضی، ضرری به اشخاص وارد شود، این ضرر باید جبران شود. بر این اساس، عدالت اقتضا دارد که قضات هم، مثل سایر افراد، در صورت ورود ضرر به دیگران، قابل پیگرد باشند. برای شکایت از دادگاه و قاضی، شکایت از قاضی در حفاظت اطلاعات می‌توانید به دادسرای انتظامی قضات مراجعه کنید.

 

وکیل برای شکایت از قاضی

یک وکیل آشنا به نحوه شکایت از قاضی می‌تواند به شما کمک کند. شکایت از قاضی، کار پیچیده‌ای است و بهتر است از یک وکیل حرفه‌ای کمک بگیرید. وکیل می‌تواند شما را در جمع‌آوری مدارک و تنظیم شکوائیه یاری کند. تنظیم شکوائیه، باید طبق اصول و قواعد خاصی باشد تا به نتیجه مناسبی برسد. در دعوای مربوط به شکایت از قاضی، فقط یک بار امکان مطرح کردن دعوی وجود دارد و بنابراین لازم است که حتماً از راهنمایی یک وکیل مجرب استفاده کنید.

عواقب شکایت از قاضی

مدارک لازم برای شکایت از قاضی

برای شکایت از قاضی، مدارک هویتی شاکی مانند شناسنامه و کارت ملی، مستندات مربوط به شکایت از قاضی شامل دادنامه، اخطاریه یا احضاریه‌های صادره توسط قاضی، و سایر اسناد و مدارکی که اثبات کننده موضوع شکایت هستند، مورد نیاز است. این مدارک باید به نمونه شکوائیه ضمیمه شوند تا در دادگاه انتظامی قضات مورد بررسی قرار گیرند.

 

سامانه شکایت از قاضی

در حال حاضر، سامانه خاصی برای شکایت از قاضی در دادسرا و دادگاه انتظامی قضات وجود ندارد. اما اگر قاضی مرتکب جرم شده باشد و یا فردی قصد طرح دعوای حقوقی علیه قاضی را داشته باشد، می‌تواند از طریق سامانه ثنا اقدام به ثبت شکایت کند. افراد می‌توانند به سایت سامانه سامع به نشانی same.eadl.ir مراجعه کرده و شکایت خود را به ثبت برسانند.

 

پیگیری شکایت از قاضی

برای پیگیری شکایت از قاضی، می‌توانید به صورت حضوری به دادسرای انتظامی قضات مراجعه کرده و مدارک لازم را ارائه دهید. همچنین می‌توانید از طریق سامانه ثنا، اقدام به پیگیری شکایت خود نمایید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، می‌توانید با شماره‌های 02138582297 و یا 02138582208 تماس حاصل کرده و یا به آدرس دادسرای انتظامی قضات، تهران، خیابان خیام، میدان 15 خرداد، روبروی مسجد ارگ، ساختمان شماره 2 قوه قضاییه مراجعه کنید.

 

نمونه متن شکایت از قاضی

ریاست محترم......

با سلام؛

احتراما به استحضار می‌رساند که اینجانب............ فرزند........... به شماره ملی................ صادره از............، شاکی پرونده کلاسه................، بدینوسیله، مراتب شکایت انتظامی خود را از قاضی شعبه................ اعلام می‌نمایم. بر اساس بند 9 ماده 14 قانون نظارت بر رفتار قضات، «اعلام نظر ماهوی قاضی پیش از صدور رأی» جزء موارد تخلفات قاضی شمرده می‌شود؛ در حالی که قاضی پرونده، در نخستین جلسه رسیدگی به دعوی، اقدام به صدور نظر ماهوی در خصوص پرونده کرده و هم، بنده را متهم به ارتکاب جرم سرقت کردند. از آن جهت که به موجب بند 6 ماده 15 قانون مزبور، رفتار خارج از نزاکت حین انجام وظیفه یا به مناسبت آن، تخلفی انتظامی شمرده می‌شود، رسیدگی و صدور حکم شایسته، مورد تقاضای اینجانب است.

 

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی آنلاین و درخواست وکیل آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید با ما در ساوا اپ تماس بگیرید.

تلفن شکایت از قاضی

تاریخ آپدیت (به روز رسانی مقاله): 

میلادی

2024-07-27

Saturday - 2024 27 July

 

مطالب مفید:

 

خلع ید و جنبه‌های حقوقی آن

فروش مال غیر و پیامدهای قانونی آن در ایران

انواع سندهای ملکی و کاربردهای آن‌ها

آیا می‌توان به خاطر طلبی که از کسی داریم، مالی از او توقیف کرد؟

مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی: راهنمای کامل برای دستیابی به مشاوره حقوقی فوری

شرایط تغییر سن در شناسنامه: راهنمای حقوقی

گرفتن شناسنامه برای اتباع بیگانه در ایران | مشاوره با وکیل رایگان

۷ تا از مهمترین فعالیت‌هایی که معافیت مالیاتی دارند | تاریخ به روز رسانی ۱۴۰۳/۰۵/۱۰

مراحل طلاق توافقی [ وکیل آنلاین رایگان، مشاوره با وکیل، مشاوره حقوقی آنلاین ]

آیا وکیل میتواند کارهای اعزام به خدمت سربازی شخصی را در مرحله اولیه انجام بدهد؟

 

 

دسته‌ها: مقالات